Djur
Husdjur spelar en viktig roll i våra liv
Barndomen och tonåren är avgörande faser i livet när det gäller hälsa och välbefinnande, och de påverkar hela livet. Sociala relationer är viktiga för utvecklingen hos barn och ungdomar. Därför försöker alla föräldrar ge sina barn den uppmärksamhet och de sociala färdigheter som de behöver.
Husdjur spelar en viktig roll i barnens eller tonåringars liv. 68% av hushållen i USA och 46% av hushållen i Storbritannien har ett djur. Dessutom visar epidemiologiska studier att husdjur oftare finns i hushåll med barn eftersom de samlar människor och erbjuder mycket kärlek.
Djur
Husdjur spelar en viktig roll i våra liv
Barndomen och tonåren är avgörande faser i livet när det gäller hälsa och välbefinnande, och de påverkar hela livet. Sociala relationer är viktiga för utvecklingen hos barn och ungdomar. Därför försöker alla föräldrar ge sina barn den uppmärksamhet och de sociala färdigheter som de behöver.
Husdjur spelar en viktig roll i barnens eller tonåringars liv. 68% av hushållen i USA och 46% av hushållen i Storbritannien har ett djur. Dessutom visar epidemiologiska studier att husdjur oftare finns i hushåll med barn eftersom de samlar människor och erbjuder mycket kärlek.
Sällskapsdjur främjar psykisk hälsa
Sällskapsdjur främjar psykisk hälsa
Sällskapsdjur (inklusive hästar, hundar, kaniner, katter och andra gnagare) har potentialen att främja en sund känslomässig utveckling hos ungdomar på många sätt.
Detta visas av forskning inom området Human-Animal Interactions (HAI) (de ömsesidiga och dynamiska relationerna mellan människor och djur och hur dessa interaktioner kan påverka både människors och djurens fysiska och psykiska hälsa och välbefinnande).
Sällskapsdjur (inklusive hästar, hundar, kaniner, katter och andra gnagare) har potentialen att främja en sund känslomässig utveckling hos ungdomar på många sätt.
Detta visas av forskning inom området Human-Animal Interactions (HAI) (de ömsesidiga och dynamiska relationerna mellan människor och djur och hur dessa interaktioner kan påverka både människors och djurens fysiska och psykiska hälsa och välbefinnande).
Studier om hur djur påverkar barn
Studier om hur djur påverkar barn
Mindre stress
Termen "ungdom" omfattar alla åldersgrupper i denna studie, inklusive spädbarn (0-2 år), tidig barndom (2-5 år), senare barndom (6-12 år) och tonåring (13-18 år).
Det finns växande bevis på att barn söker tröst, trygghet och emotionellt stöd från sina husdjur när de är arga, ledsna eller glada.
Därför kan sällskapsdjur ha potential att främja bättre känslomässig hälsa och minska ångest och depression. Fysiologiska mekanismer såsom aktivering av oxytocinsystemet kan hjälpa till att förklara varför människor som interagerar med djur upplever mindre psykisk stress.
Ökad självkänsla
En annan viktig del av ungdomsutvecklingen är självpsykologi (självkänsla, självhävdelse och självacceptans).
Utvecklingsmässiga förändringar i självkänsla har ett stort inflytande och varierar märkbart, särskilt hos tidiga och förpubertala barn, med stora förluster i självkänsla under övergången till tonåren.
Existentiella aspekter
Kognitiva förändringar i tankarna om sig själv och andra, samt interaktioner med betydelsefulla personer som föräldrar och vänner (och kanske även husdjur), är vanligast under denna ålder och kan ha en indirekt effekt på självkänslan.
Det har föreslagits att om sällskapsdjur erbjuder stöd för självkänslan, kommer deras största påverkan att vara på ungdomar när de närmar sig tonåren (i takt med att upplevelser av osäkerhet ökar), och vid denna tidpunkt kan de ha ett större behov av det emotionella stöd som sällskapsdjur erbjuder.
Mindre stress
Termen "ungdom" omfattar alla åldersgrupper i denna studie, inklusive spädbarn (0-2 år), tidig barndom (2-5 år), senare barndom (6-12 år) och tonåring (13-18 år).
Det finns växande bevis på att barn söker tröst, trygghet och emotionellt stöd från sina husdjur när de är arga, ledsna eller glada.
Därför kan sällskapsdjur ha potential att främja bättre känslomässig hälsa och minska ångest och depression. Fysiologiska mekanismer såsom aktivering av oxytocinsystemet kan hjälpa till att förklara varför människor som interagerar med djur upplever mindre psykisk stress.
Ökad självkänsla
En annan viktig del av ungdomsutvecklingen är självpsykologi (självkänsla, självhävdelse och självacceptans).
Utvecklingsmässiga förändringar i självkänsla har ett stort inflytande och varierar märkbart, särskilt hos tidiga och förpubertala barn, med stora förluster i självkänsla under övergången till tonåren.
Existentiella aspekter
Kognitiva förändringar i tankarna om sig själv och andra, samt interaktioner med betydelsefulla personer som föräldrar och vänner (och kanske även husdjur), är vanligast under denna ålder och kan ha en indirekt effekt på självkänslan.
Det har föreslagits att om sällskapsdjur erbjuder stöd för självkänslan, kommer deras största påverkan att vara på ungdomar när de närmar sig tonåren (i takt med att upplevelser av osäkerhet ökar), och vid denna tidpunkt kan de ha ett större behov av det emotionella stöd som sällskapsdjur erbjuder.
Sällskapsdjur lindrar ensamhet
Sällskapsdjur kan lindra ensamhet och öka självkänslan genom att ge socialt stöd och fungera som katalysatorer för mänskliga sociala relationer.
Djur har visat sig kunna jämföra sig med, eller till och med överträffa, människor när det gäller att tillhandahålla grundläggande behov som självidentitet, självkänsla, avslappning, lugn och acceptans. Personer med ångest, ledsamhet, beteendeproblem och låg utbildningsnivå kan dra nytta av ökad självkänsla och självvärde.
Det är dock osäkert om relationen mellan sällskapsdjur och barns eller tonåringars självidentitet kan betraktas som orsakssamband.
Närvaron av djur har visat sig påverka det kognitiva beteendet hos unga barn, vilket förbättrar studier, minne och uppmärksamhet.
Genom att bli berömda, älskade utan villkor och aldrig straffade, är barn sannolikt att bilda ett starkt band med sina husdjur, vilket ger dem stark motivation att utvecklas.
Sällskapsdjur lindrar ensamhet
Sällskapsdjur kan lindra ensamhet och öka självkänslan genom att ge socialt stöd och fungera som katalysatorer för mänskliga sociala relationer.
Djur har visat sig kunna jämföra sig med, eller till och med överträffa, människor när det gäller att tillhandahålla grundläggande behov som självidentitet, självkänsla, avslappning, lugn och acceptans. Personer med ångest, ledsamhet, beteendeproblem och låg utbildningsnivå kan dra nytta av ökad självkänsla och självvärde.
Det är dock osäkert om relationen mellan sällskapsdjur och barns eller tonåringars självidentitet kan betraktas som orsakssamband.
Närvaron av djur har visat sig påverka det kognitiva beteendet hos unga barn, vilket förbättrar studier, minne och uppmärksamhet.
Genom att bli berömda, älskade utan villkor och aldrig straffade, är barn sannolikt att bilda ett starkt band med sina husdjur, vilket ger dem stark motivation att utvecklas.
Djur förbättrar kognitiva funktioner hos barn
Det har spekulerats i att interaktion med djur kan ge möjligheter att förbättra kognitiva exekutiva funktioner (EFs) (mentala processer som utgör grunden för planering, uppmärksamhet, minne och självkontroll) genom stressreduktion och socialt stöd, vilket i sin tur kan påverka beteendet och förbättra akademiska resultat.
Resultat för emotionell hälsa skiljer sig mellan barn med och utan husdjur; därför har vissa aspekter studerats för att se om ägande av husdjur har någon inverkan på ångest, depression, självkänsla, ensamhet, beteenderesultat, kognitiva resultat, utbildningsresultat och social utveckling hos barn.
Djur förbättrar kognitiva funktioner hos barn
Det har spekulerats i att interaktion med djur kan ge möjligheter att förbättra kognitiva exekutiva funktioner (EFs) (mentala processer som utgör grunden för planering, uppmärksamhet, minne och självkontroll) genom stressreduktion och socialt stöd, vilket i sin tur kan påverka beteendet och förbättra akademiska resultat.
Resultat för emotionell hälsa skiljer sig mellan barn med och utan husdjur; därför har vissa aspekter studerats för att se om ägande av husdjur har någon inverkan på ångest, depression, självkänsla, ensamhet, beteenderesultat, kognitiva resultat, utbildningsresultat och social utveckling hos barn.
Pets help with school anxiety
An American research of children aged 4 to 10 years old found that having a pet helps lessen anxiety in little children about going to school, being alone in the house, being extremely timid, and being scared for no apparent reason.
At the same time, a Croatian experiment (on war-traumatized youngsters) found no difference in self-esteem between children who had housepets and those who do not.
Husdjur hjälper mot skolångest
En amerikansk studie av barn i åldrarna 4 till 10 år fann att husdjur hjälper till att minska ångest hos små barn när det gäller att gå till skolan, vara ensamma hemma, vara mycket blyg och vara rädda utan uppenbar anledning.
Samtidigt visade ett kroatiskt experiment (på krigstraumatiserade barn) ingen skillnad i självkänsla mellan barn som hade husdjur och de som inte hade.
Husdjur hjälper mot skolångest
En amerikansk studie av barn i åldrarna 4 till 10 år fann att husdjur hjälper till att minska ångest hos små barn när det gäller att gå till skolan, vara ensamma hemma, vara mycket blyg och vara rädda utan uppenbar anledning.
Samtidigt visade ett kroatiskt experiment (på krigstraumatiserade barn) ingen skillnad i självkänsla mellan barn som hade husdjur och de som inte hade.
Pets help with school anxiety
An American research of children aged 4 to 10 years old found that having a pet helps lessen anxiety in little children about going to school, being alone in the house, being extremely timid, and being scared for no apparent reason.
At the same time, a Croatian experiment (on war-traumatized youngsters) found no difference in self-esteem between children who had housepets and those who do not.
En studie på hemlösa ungdomar
I en studie rapporterade hemlösa ungdomar som ägde husdjur vid två drop-in-center i Los Angeles lägre tecken på och betydligt lägre poäng på självrapporterade depressiva episoder, utvärderade med den 10-punkts Center for Epidemiological Studies Depression Scale (CES-D) (genomsnittlig poäng på 7,8) jämfört med ungdomar utan husdjur (10,2).
Vidare visar resultat från en australisk skolbaserad befolkningsstudie att ungdomar med husdjur i liknande åldrar (13–19 år) inte hade högre självrapporterad mental hälsa eller välbefinnande, vilket tyder på att resultaten kan skilja sig åt mellan hemlösa och icke-hemlösa ungdomar.
Ur detta perspektiv är det möjligt att dra slutsatsen att bandet med djuret ger fler psykologiska fördelar än enbart djurägande.
En studie på hemlösa ungdomar
I en studie rapporterade hemlösa ungdomar som ägde husdjur vid två drop-in-center i Los Angeles lägre tecken på och betydligt lägre poäng på självrapporterade depressiva episoder, utvärderade med den 10-punkts Center for Epidemiological Studies Depression Scale (CES-D) (genomsnittlig poäng på 7,8) jämfört med ungdomar utan husdjur (10,2).
Vidare visar resultat från en australisk skolbaserad befolkningsstudie att ungdomar med husdjur i liknande åldrar (13–19 år) inte hade högre självrapporterad mental hälsa eller välbefinnande, vilket tyder på att resultaten kan skilja sig åt mellan hemlösa och icke-hemlösa ungdomar.
Ur detta perspektiv är det möjligt att dra slutsatsen att bandet med djuret ger fler psykologiska fördelar än enbart djurägande.
Djur minskar depression och ångest
Prospektiv forskning visade att barn i åldern 8 till 12 år hade ökat sitt självförtroende tack vare hundägande.
Ensamtid är mycket sannolikt en föregångare till ångest, depression och låg självkänsla. Det finns viss evidens för att husdjursägande kan skydda barn från ensamhet och social isolering, vilket därmed kan bidra till att förebygga depression.
Husdjursägande hemlösa tonåringar i åldern 15–23 år rapporterade färre känslor av ensamhet, både statistiskt (UCLA Loneliness Scale poäng på 1,8, jämfört med 2,3 bland icke-husdjurägare) och subjektivt, samt färre symptom på depression.
På grund av deras terapeutiska karaktär ägde en hög andel av dessa ungdomar (53 procent) hundar och andra sällskapsdjur, som de såg som en copingmekanism för ensamhet.
Husdjurägares beteenderesultat inkluderar högre ansvarstagande, hälsosammare självskötselval och beslutsfattande (till exempel minskat alkoholintag), bättre ekonomiska val och ökad autonomi hos barn.
Enligt studien har husdjur potentialen att stödja utvecklingen av självständiga egenskaper såsom ansvar och självständighet.
Djur minskar depression och ångest
Prospektiv forskning visade att barn i åldern 8 till 12 år hade ökat sitt självförtroende tack vare hundägande.
Ensamtid är mycket sannolikt en föregångare till ångest, depression och låg självkänsla. Det finns viss evidens för att husdjursägande kan skydda barn från ensamhet och social isolering, vilket därmed kan bidra till att förebygga depression.
Husdjursägande hemlösa tonåringar i åldern 15–23 år rapporterade färre känslor av ensamhet, både statistiskt (UCLA Loneliness Scale poäng på 1,8, jämfört med 2,3 bland icke-husdjurägare) och subjektivt, samt färre symptom på depression.
På grund av deras terapeutiska karaktär ägde en hög andel av dessa ungdomar (53 procent) hundar och andra sällskapsdjur, som de såg som en copingmekanism för ensamhet.
Husdjurägares beteenderesultat inkluderar högre ansvarstagande, hälsosammare självskötselval och beslutsfattande (till exempel minskat alkoholintag), bättre ekonomiska val och ökad autonomi hos barn.
Enligt studien har husdjur potentialen att stödja utvecklingen av självständiga egenskaper såsom ansvar och självständighet.
Husdjur förbättrar kognitiva processer hos barn
Tre genomförda studier har visat att barn med stark anknytning till sina husdjur hade högre nivåer av validerade sociala kognitiva utvecklingsresultat.
Dessutom har social utveckling hos små barn förbättrats (de som är knutna till sina djurkompanjoner), med ökad självständighet och förmåga till självständigt beslutsfattande.
Å andra sidan har barn som har en hund bättre kognitiva resultat. Självständighet och autonom beslutsfattande är de tydligaste förbättringarna hos ungdomar som har en hund jämfört med de som inte har något djur överhuvudtaget.
Husdjur förbättrar kognitiva processer hos barn
Tre genomförda studier har visat att barn med stark anknytning till sina husdjur hade högre nivåer av validerade sociala kognitiva utvecklingsresultat.
Dessutom har social utveckling hos små barn förbättrats (de som är knutna till sina djurkompanjoner), med ökad självständighet och förmåga till självständigt beslutsfattande.
Å andra sidan har barn som har en hund bättre kognitiva resultat. Självständighet och autonom beslutsfattande är de tydligaste förbättringarna hos ungdomar som har en hund jämfört med de som inte har något djur överhuvudtaget.
Husdjur stärker kognitiva exekutiva färdigheter hos barn
Studien visar att stressreduktion och socialt stöd stärker kognitiva exekutiva färdigheter hos hundägande barn, vilket även gynnar dem akademiskt.
Enligt forskning kan hundar bidra till snabbare utveckling inom de fyra primära stadierna av kognitiv utveckling: det sensorimotoriska stadiet, det preoperationella stadiet, det konkreta operationernas stadium och det formella operationernas stadium.
Möjliga processer inkluderar att husdjursägande ökar barnets interna tankegångar (dvs. omstrukturering och framsteg), vilket förändrar deras scheman och kan öka den allmänna kognitiva utvecklingen.
Att introducera hundar för unga barn hjälper dem att förbättra sin förståelse för sociala interaktioner och stödjer deras kognitiva utveckling.
Husdjur stärker kognitiva exekutiva färdigheter hos barn
Studien visar att stressreduktion och socialt stöd stärker kognitiva exekutiva färdigheter hos hundägande barn, vilket även gynnar dem akademiskt.
Enligt forskning kan hundar bidra till snabbare utveckling inom de fyra primära stadierna av kognitiv utveckling: det sensorimotoriska stadiet, det preoperationella stadiet, det konkreta operationernas stadium och det formella operationernas stadium.
Möjliga processer inkluderar att husdjursägande ökar barnets interna tankegångar (dvs. omstrukturering och framsteg), vilket förändrar deras scheman och kan öka den allmänna kognitiva utvecklingen.
Att introducera hundar för unga barn hjälper dem att förbättra sin förståelse för sociala interaktioner och stödjer deras kognitiva utveckling.
Husdjur förbättrar utbildningen hos barn
Djur har också förbättrat utbildningsresultaten för barn, vilket bekräftas av en svensk studie.
Vad kan du lära dig av ditt husdjur?
Barn som äger hund (cirka 4-5 år gamla) har visat förbättrad inlärning och utvecklingsprocess. De har utvecklat sin empati och känslor och är även bra på skolrelaterade uppgifter.
När de har blivit tillfrågade om detta, har barnen sagt att de tycker om att djuret lyssnar på dem och uppmärksammar dem, vilket ger dem en känsla av betydelse, tillfredsställelse och en önskan att lära sig mer.
Andra utbildningsresultat för barn som äger en hund inkluderar förbättrad skolprestation genom ett utökat ordförråd och ökad läsmotivation, vilket kan förklaras av barnens vilja att lära sig mer genom en meningsfull relation med sitt djur.
Husdjur förbättrar utbildningen hos barn
Djur har också förbättrat utbildningsresultaten för barn, vilket bekräftas av en svensk studie.
Vad kan du lära dig av ditt husdjur?
Barn som äger hund (cirka 4-5 år gamla) har visat förbättrad inlärning och utvecklingsprocess. De har utvecklat sin empati och känslor och är även bra på skolrelaterade uppgifter.
När de har blivit tillfrågade om detta, har barnen sagt att de tycker om att djuret lyssnar på dem och uppmärksammar dem, vilket ger dem en känsla av betydelse, tillfredsställelse och en önskan att lära sig mer.
Andra utbildningsresultat för barn som äger en hund inkluderar förbättrad skolprestation genom ett utökat ordförråd och ökad läsmotivation, vilket kan förklaras av barnens vilja att lära sig mer genom en meningsfull relation med sitt djur.
Husdjur förbättrar socialt beteende
Husdjur förbättrar socialt beteende
Sociala utvecklingsresultat är ganska uppenbara hos barn som har ett husdjur: de uppvisar förbättrade sociala färdigheter, empati och en mer positiv attityd gentemot djur.
Samtidigt är hundar kända för att vara "isbrytare" i samtal med andra människor. När man går ut med sin hund, träffar man ofta andra hundägare och man börjar nästan automatiskt prata om sina husdjur på grund av det uppenbara gemensamma intresset: djur.
Bara behovet av att gå ut med sitt husdjur gör att människor mår bättre, kanske skulle de annars inte gå ut, vilket kan leda till social isolering och depression.
Sociala utvecklingsresultat är ganska uppenbara hos barn som har ett husdjur: de uppvisar förbättrade sociala färdigheter, empati och en mer positiv attityd gentemot djur.
Samtidigt är hundar kända för att vara "isbrytare" i samtal med andra människor. När man går ut med sin hund, träffar man ofta andra hundägare och man börjar nästan automatiskt prata om sina husdjur på grund av det uppenbara gemensamma intresset: djur.
Bara behovet av att gå ut med sitt husdjur gör att människor mår bättre, kanske skulle de annars inte gå ut, vilket kan leda till social isolering och depression.
Hundar hjälper dig att knyta kontakter med människor
Hundar hjälper dig att knyta kontakter med människor
På samma sätt är de sociala utvecklingsfördelar som hundar erbjuder för deras vuxna ägare, särskilt ungdomar, lika viktiga. Kanske är den mest avgörande aspekten av att ha en hund för barn den skyddande effekt hundar erbjuder mot psykisk stress.
Husdjur förbättrar det sociala leksättet, där kommunikation är nyckeln, och det finns betydande bevis för att husdjur har förmågan att stödja bildandet av goda sociala interaktioner med människor.
Hundar kan hjälpa små barn att lära sig kontrollera sina känslor och skapa mer meningsfulla relationer.
På samma sätt är de sociala utvecklingsfördelar som hundar erbjuder för deras vuxna ägare, särskilt ungdomar, lika viktiga. Kanske är den mest avgörande aspekten av att ha en hund för barn den skyddande effekt hundar erbjuder mot psykisk stress.
Husdjur förbättrar det sociala leksättet, där kommunikation är nyckeln, och det finns betydande bevis för att husdjur har förmågan att stödja bildandet av goda sociala interaktioner med människor.
Hundar kan hjälpa små barn att lära sig kontrollera sina känslor och skapa mer meningsfulla relationer.
Djur ökar dina oxytocinnivåer
Emotional hälsoutfall skiljer sig mellan barn som äger husdjur och de som inte gör det; därför har några aspekter studerats för att se om husdjursägande har någon påverkan på ångest, depression, självkänsla, ensamhet, beteendemässiga resultat, kognitiva resultat, utbildningsresultat och social utveckling hos barn.
De emotionella utfallen av att äga en hund är ganska fördelaktiga.
Hormonella effekter kan också spela en roll; umgänge och interaktion med hundar kan leda till ökade nivåer av oxytocin och minskade nivåer av kortisol, vilket dämpar fysiologiska svar på stress och ångest.
En annan viktig aspekt av barn-hund-interaktioner är att de kan förebygga utvecklingen av emotionella problem till fullfjädrade mentala, emotionella eller beteendemässiga störningar under tonåren eller senare i vuxenlivet.
Djur ökar dina oxytocinnivåer
Emotional hälsoutfall skiljer sig mellan barn som äger husdjur och de som inte gör det; därför har några aspekter studerats för att se om husdjursägande har någon påverkan på ångest, depression, självkänsla, ensamhet, beteendemässiga resultat, kognitiva resultat, utbildningsresultat och social utveckling hos barn.
De emotionella utfallen av att äga en hund är ganska fördelaktiga.
Hormonella effekter kan också spela en roll; umgänge och interaktion med hundar kan leda till ökade nivåer av oxytocin och minskade nivåer av kortisol, vilket dämpar fysiologiska svar på stress och ångest.
En annan viktig aspekt av barn-hund-interaktioner är att de kan förebygga utvecklingen av emotionella problem till fullfjädrade mentala, emotionella eller beteendemässiga störningar under tonåren eller senare i vuxenlivet.
En ny studie publicerad av en forskare från University of Western Australia har visat att barn från hushåll med hundar har förbättrad social och emotionell välbefinnande jämfört med barn utan hund hemma.
Efter att ha beaktat andra relevanta faktorer fann forskarna att barn från hushåll med hundar hade 23 procent lägre risk att ha svårigheter med sina känslor och sociala interaktioner.
Samtidigt är barn som har husdjur mer benägna att vara vänliga mot andra barn.
En ny studie publicerad av en forskare från University of Western Australia har visat att barn från hushåll med hundar har förbättrad social och emotionell välbefinnande jämfört med barn utan hund hemma.
Efter att ha beaktat andra relevanta faktorer fann forskarna att barn från hushåll med hundar hade 23 procent lägre risk att ha svårigheter med sina känslor och sociala interaktioner.
Samtidigt är barn som har husdjur mer benägna att vara vänliga mot andra barn.
Djur sprider kärlek i världen
Sammanfattningsvis antyder aktuell forskning att hundar och husdjur i allmänhet förbättrar den övergripande kognitiva, beteendemässiga, emotionella, utbildningsmässiga och sociala utvecklingen hos ungdomar och småbarn.
Man kan helt enkelt säga att djur för med sig kärlek till världen, och här är all forskning som stödjer den idén 🙂
Djur sprider kärlek i världen
Sammanfattningsvis antyder aktuell forskning att hundar och husdjur i allmänhet förbättrar den övergripande kognitiva, beteendemässiga, emotionella, utbildningsmässiga och sociala utvecklingen hos ungdomar och småbarn.
Man kan helt enkelt säga att djur för med sig kärlek till världen, och här är all forskning som stödjer den idén 🙂
Until one has loved an animal, a part of one’s soul remains unawakened.
Anatole France
Until one has loved an animal, a part of one’s soul remains unawakened.
Anatole France